Про «фінансовий» аспект виховання дітей і підлітків у «Психологічній порадні» говорить психолог Центру психічного здоров’я Шпиталю Шептицького Ольга Кітура.
Гроші – важливий елемент життя, але це – лише інструмент. Важливе вміння людини користуватися ним, важливі цілі, які собі ставить людина, і цінності, котрі вона сповідує. Проблема «фінансового» виховання дитини непроста й тому, що загальний рівень свідомості нашого суспільства у цьому плані досить низький, а натомість споживацькі настрої підігріваються і зростають. Протистояти цьому важко, але можливо. Виховати дитину в цьому плані правильно – необхідно, тому що це – про правильний кут зору, про цілі і цінності. І діти переймають це від батьків – це і є вихованням.
Пастка негайного задоволення
Дитина починає розуміти, що таке гроші і що вони можуть дати, у досить ранньому віці – можна згадати всім відоме «мамо, ну купи!!» у будь-якому супермаркеті. Так, це цукерка чи іграшка, яку дитина захотіла і «мусить» отримати негайно. І мама купує або не купує.
«Дитина зіштовхується з цим питанням років із трьох: чи є щось доступним вже і негайно, чи є якісь обставини, що обмежують це задоволення. Нагадаю: діти 80-90-х чекали на омріяну іграшку чи річ досить довго, більшість нинішніх дітей дістають бажане майже негайно. Цей момент негайного задоволення бажань наразі є популярним у сучасному світі, але це – викривлене сприйняття світу, яке вже має серйозні наслідки».
Чому це «вже і негайно» є шкідливим? Насамперед тому, що не все в житті виконується миттєво, це велика і небезпечна ілюзія. Є певні обмеження – і цьому потрібно навчити дитину змалку: щоб витратити – потрібно заробити, щоб щось дістати – потрібно почекати.
Психолог згадує відомий «зефірний тест» – серію психологічних досліджень щодо відтермінованого задоволення: дітям був запропонований вибір – з’їсти свій зефір негайно чи почекати 15 хвилин і дістати два. Багаторічні спостереження показали: діти, які були в змозі зачекати, як правило, були більш задоволеними і щасливими в житті, досягали більшого.
«Тобто той, хто може і вміє почекати, здобуде більше, буде переможцем. Тому я би виховувала в дітях цю терпеливість і витримку», – каже Ольга.
Про відкладання кишенькових грошей, заробляння і вибір
Давати кишенькові гроші потрібно без будь-яких додаткових умов – як-от гарної поведінки чи оцінок. Це не заохочення, а домовленість, яка не повинна залежати ні від досягнень дітей, ні від настрою батьків.
Є різні концепції психологів щодо теми кишенькових грошей – і про довіру батьків, і про відповідальність дітей тощо. Але зупинімося на моменті відкладання цих грошей, скарбнички, вибору – купити умовне морозиво сьогодні чи, відмовившись від меншого задоволення, через якийсь час дістати більше і бажаніше, за «власні» гроші і власними силами.
«Це, знову ж, про терпіння і ті «зефірки», – каже психолог. – Загалом, метою батьків має бути тренування дітей на різні способи досягнення цілей – і на наполегливість, і на розрахунок на власні зусилля… Але діти мають знати й відчути, що таке сюрприз – як здійснення бажань, чудо. Наприклад, чогось вже й не чекав, а тобі подарували… Дитина повинна навчитися відчувати весь спектр стосунків з грошима – від примирення з нестачею до свободи задоволення».
Так само важливо залишати дитині чи підлітку право вибору – як використати кишенькові гроші, у що вкласти заощаджене і зароблене. Нехай дитина відчує свої моменти щастя і розчарування, свою відповідальність за цей вибір.
«Для чого тобі це?»
У сучасному житті багато спокус і вимог, яким молода людина не може дати раду. Наприклад, бажання нового смартфона. У таких випадках батькам потрібно розуміти – для чого це вашій дитині?
«За бажанням якихось речей завжди стоїть потреба певної емоції, певного стану, компенсації – це вторинна та інколи вагоміша вартість всіх цих речей, – каже психолог. – Зрозумілий приклад – бажання нової моделі смартфона: бо «такий є у N», бо «я буду модний і крутий», «я буду популярний» тощо. Це той випадок, коли підліток хоче щось компенсувати за допомогою якоїсь матеріальної речі (до слова, дорослі люди роблять це постійно). Підлітки дуже цінують зовнішні прояви і речі, тому телефони, одяг, інші прояви «крутості» такі важливі. Але за будь-яких обставин варто подумати, як стати популярним по-іншому. Це можуть бути спорт, танці, музика, курси іноземної мови, табір тощо – тобто те, що укріпить дитину зсередини, а не ззовні, що буде при ній завжди».